5 de maig 2010

“Tocar sa terra augmenta la intuïció”

“Tocar sa terra augmenta la intuïció”

COORDINADOR: Cati Terrassa, professora de Ciències naturals.

1. Com va sorgir la idea de posar en marxa un hort ecològic? És la primera vegada que organitzes un taller d’aquestes característiques o ja havies treballat en algun projecte semblant? Si és així, com i quan va ser?

Aquest projecte ja l’havia dut a terme en el centre on treballava l’any pasta i va resultar una experiencia molt positiva, especialment pel grau d’implicació del alumnes que van participar.

2. Ens pots explicar què és exactament un hort ecològic i quin és el procés que s’ha de seguir per ficar-lo en marxa?

Un hort ecològic és aquell en el qual no s’empren productes químics de síntesi, fertilitzants ni pesticides; s’obtenen per tant, productes més sans perquè tenen més nutrients, més gustosos, i obviament, exents de qualsevol tipus de producte “tòxic”.
El métode de cultiu és diferent del dels horts tradicionals. El primer que s’ha de fer és adobar o enriquir la terra amb compost (que treurem del galliner que també s’està ficant en marxa); es necesiten plantes aromàtique i ornamentals, la funció de les quals és atreure els insectes (la funció que fan els pesticides: evitar insectes en les plantes de conreu) i “bovadilles” això són, uns maons plans que faran de trampes per caragols.

3. Quina és la feina que ja s’ha fet i què queda per fer? Amb quines eines comptau per fer tota aquesta feina?

El primer que hem fet és preparar la terra: treure herba, passar el motocultor, treure pedres,... S’han de preparar les parades, cadascuna d’elles amb tres dits de compost. I establir un sistema de reg (goteig).
Seguim el métode de Gaspar Caballero de parades en crestall

4. Quines llavors es sembraran i d’on les treureu?

No s’utilitzaran llavors per manca de temps, es sembrarà plantell que s’encarrega de conseguir la Comissió de mediambient d’un magatzem ecològic.
Sembrarem lletugues, porros, tomates, pebreres, pastenagues, aubergínies, carabassó. La collita es reparteix entre els alumnes. Aprofitam el treball que es fa perque aprenguin a valorar les verdures, i per parlar de la importancia d’una alimentació sana i saludable. Ells noten molt la diferencia de sabor entre les verdures del nostre hort i les que normalment consumiesen.

5. Quin manteniment necessita l’hort? Qui se’n encarregarà tant al llarg del curs com? durant els periodes de vacances?

Realment l`únic manteniment és la qüestió del reg i la collita. El reg es fa per exudació i es pot fer servir un programador de manera que no morin les plantes durant els periodes de vacances, però hem d’establir també uns torns d’alumnes o professors voluntaris.

6. Quants alumnes participen en el projecte? Com s’ha fet el procés de selecció?

El procés de selecció es fa des de prefectura d’estudis atenent els gustos dels alumnes que van canviant cada trimestre

7. Vols afegir alguna cosa més? (Valoració de la feina, implicació dels alumnes, curiositats,etc.)

Valoro molt positivament aquest tipus de treball perque possibilita uns coneixements als quals pocs alumnes tenen accés. És una feina diferent a la que es fa dins les aules; millora la convivència entre alumnes així com entre alumnes i professors; facilita el diàleg, la responsabilitat.... Jo penso que tocar sa terra augmenta la intuïció.

Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada